تحقیقات بازار
استفاده از گوگل در انجام تحقیقات بازار
۲۸ آبان ۱۳۹۶
برنامه تلویزیونی
محبوبیت تلویزیون به شدت در حال کاهش است
۱۳ آذر ۱۳۹۶
نمایش همه

معرفی پروژه AMP

پروژه AMP گوگل

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages به معنی صفحات سریع موبایل است. AMP پروژه ای متن باز است که برندهای برتر دنیا در زمینه فناوری اطلاعات از آن برای بهبود تجربه کاربری در دستگاه های موبایل استفاده می کنند. در این مطلب، با این تکنولوژی جدید بیشتر آشنا می شوید.

دو نوع نسخه موبایل داریم. یکی وب سایت موبایل و دیگری اپلیکیشن موبایل. حدود ۵ سال پیش که استفاده از اپلیکیشن ها کم کم در حال رشد بود و طراحی ریسپانسیو هم برای وب سایت ها تازه معرفی شده بود این سوال همیشه نه تنها در ذهن من بلکه در ذهن همه بازاریابان دیجیتال بود که کدامیک بهتر خواهد بود و کاربران از کدام نسخه موبایل بیشتر استفاده خواهند کرد. در حال حاضر، عموما در صورت طراحی بهینه اپلیکیشن، تجربه کاربری استفاده از اپلیکیشن های موبایل بهتر از وب سایت های موبایل است یعنی علیرغم تعداد بازدیدهای بیشتر وب سایت های موبایل نسبت به اپلیکیشن های موبایل، تعداد دقایقی که کاربران بر روی اپلیکیشن های موبایل زمان می گذارند به مراتب بیشتر از وب سایت های موبایل است و دقیقا به همین دلیل، گوگل که بزرگ ترین موتور جستجوی دنیا است احساس خطر کرده و پروژه AMP را به صورت متن باز ایجاد نموده تا کاربر در زمان استفاده از وب سایت های موبایل عینا تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل را داشته باشد. برای آشنایی اولیه با AMP ، ویدئوی زیر را مشاهده نمایید.

 وب سایت ها در آینده به گونه ای طراحی می شوند که دو نمونه کد HTML خواهند داشت. صفحات معمولی که نسخه دسکتاپ وب سایت ها خواهند بود و صفحات مطابق با تکنولوژی AMP که برای دستگاه های موبایل ایجاد می شوند.

روش کار AMP

در پروژه AMP ، شما عینا وب سایتی مانند وب سایت معمولی خود اما با استفاده از تکنولوژی AMP ایجاد می کنید و در صفحه نسخه معمولی با استفاده از کد زیر در بخش head سایت، آدرس صفحه معادل در پروژه AMP را در صفحه می گذارید و وب سایت های مختلف با خزش در کدهای صفحه، آدرس مورد نظر را خواهند یافت و اطلاعات وب سایت شما را بر روی سرورهای ابری خود کش (Cache) می کنند و به کاربران خود که از دستگاه های موبایل، وب سایت شما را مشاهده می کنند، وب سایت شما را از سرورهای خود نشان می دهند.

لینک کردن صفحات به معادل amp

مسلما زمانی که تصاویر ، فایل های CSS و جاوا اسکریپت، بر روی سرورهای سایت های نمایش دهنده اطلاعات، کش شوند، سرعت بارگذاری وب سایت نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

همچنین دانستن این نکته خالی از لطف نیست که گوگل برای وب سایت هایی که از تکنولوژی AMP استفاده می کنند در جستجوهای صورت گرفته بر روی موبایل، امتیازهای ویژه ای قائل شده و این وب سایت ها را با علامت خاصی از دیگر نتایج تفکیک می کند.

مثال استفاده از AMP در دیجی کالا مگ

این پروژه در وهله اول برای سایت های خبری و وبلاگ ها که با ارائه یک محتوا، به روز رسانی در آن ها اتفاق نخواهد افتاد و برای جستجوهای صورت گرفته در دستگاه های موبایل، کاربرد زیادی دارد اما وب سایت های داینامیک نیز می توانند اطلاعاتی از وب سایت مانند تعداد موجودی محصولات و قیمت را به صورت داینامیک در AMP وارد کنند تا اطلاعات نمایش داده شده به کاربر که کش شده اند کاملا به روز باشند. وبلاگ دیجی مگ در حال حاضر از این قابلیت استفاده می کند و با جستجو عبارت آینده دیجی کالا از طریق موبایل خود در گوگل می توانید در نتایج، نسخه AMP آن را ببینید و با کلیک بر روی نتیجه مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن محتوای صفحه را مشاهده کنید. به نوار ابزار در هنگام این کار دقت کنید. صفحه مورد نظر در گوگل باز می شود یعنی گوگل صفحه را در کش خود نگه داشته است.

اجرای پروژه AMP در دیجی مگ

اگر تمایل دارید بیشتر در مورد AMP بدانید حتما ویدئو زیر را نیز ببینید. اطلاعات بسیار خوبی در این ویدئو است.

قبل از اینکه با AMP آشنا شوم، جایی خوانده بودم که کارشناسان از آینده وجود اینترنت اظهار نگرانی می کنند اما دقیقا نمی دانستم چگونه ممکن است برای آینده اینترنت مشکلی به وجود آید اما الان می توانم مواردی را حدس بزنم. در آینده در صورت همه گیر شدن استفاده از AMP،َ تمامی برندهای بزرگ دنیا در فناوری اطلاعات سعی خواهند کرد که اگر لازم است از وب سایت یا اپلیکیشن های آن ها به وب سایت دیگری لینکی داده شود، کاربر بدون اینکه از وب سایت یا اپلیکیشن مبدا خارج شود نسخه کش شده وب سایت مقصد را ببیند و در همان وب سایت یا اپلیکیشن اولیه باقی بماند. اگر این پروژه همه گیر شود هر برند بزرگی سعی خواهد کرد که برای خود اینترنت جداگانه ای ایجاد کند و تمامی اطلاعات موجود در وب را در سیستم های ابری خود ذخیره کند و با این کار یکپارچگی اطلاعات از بین خواهد رفت چون تعداد ربات های خزنده و تعداد دفعات مراجعه آن ها به وب سایت ها در میان برندهای مختلف متفاوت است و ممکن است در صورت ویرایش محتوای ایستا مانند یک خبر پس از انتشار در وب، مطلبی که از گوگل وارد آن می شوید محتوایی داشته باشد که اگر همان مطلب را از فیس بوک بخواهید بخوانید متفاوت باشد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر این طور است لطفا آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

منبع : پرسیما

 
محمد مهدی هاتفی
محمد مهدی هاتفی
در صورتی که این مطلب توانسته است به شما کمک کند می توانید آن را با کلیک بر روی آیکن های موجود در پائین هر مطلب در شبکه های اجتماعی و پیام رسان مانند تلگرام به اشتراک بگذارید و برای دریافت مطالب بعدی در خبرنامه وبلاگ عضو شوید. صرفا حضور در همایش ، کنفرانس و سمینار برای آموزش بازاریابی اینترنتی کافی نیست ، بنابراین سعی می کنم مطالبی که در این وبلاگ می نویسم را بر روی وب سایت پرسیما و وب سایت های دیگر مورد آزمایش قرار داده و نحوه اجرا و تجربیات خود در این زمینه را با شما به اشتراک بگذارم.

پاسخ دهید