پیدا شدن توسط مشتری به جای پیدا کردن مشتری

استفاده از دیتا استودیو گوگل در تبلیغات بنری
۲۷ شهریور ۱۳۹۶
بک لینک در سئو
تشخیص وب سایت های مناسب برای گرفتن بک لینک
۹ مهر ۱۳۹۶
نمایش همه

پیدا شدن توسط مشتری به جای پیدا کردن مشتری

استزاتژی بازاریابی درون گرا

زمانی که ۵ سال پیش برای اولین بار، بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) را به بازار ایران آوردم (این لینک و این لینک را مشاهده کنید) می دانستم که روزی در ایران نیز مانند کشورهای غربی از این روش بازاریابی استقبال زیادی خواهد شد. در این مطلب، این روش بازاریابی را مجددا به شما توضیح می دهم.

بسیار ساده توضیح می دهم. دو استراتژی در زمینه انجام بازاریابی اینترنتی داریم.

بازاریابی درون گرا در مقابل بازاریابی برون گرا

استراتژی اول، پیدا کردن مشتری (Outbound Marketing)

از زمان های قدیم، روش پیدا کردن مشتری، اصلی ترین روش بازاریابی بوده است. انجام تبلیغات، شرکت در نمایشگاه، بازاریابی حضوری، بازاریابی تلفنی و … همگی روش های پیدا کردن مشتری هستند که به آن Outbound Marketing یا همان بازاریابی برون گرا گفته می شود. در این روش بازاریابی، شما مشتری را پیدا می کنید و باید بابت این کار، هزینه های زیادی را متحمل شوید و تا زمانی که هزینه کنید مشتری دارید و در صورتی که بودجه شما تمام شود مشتری دیگری پیدا نمی کنید.

بازاریابی برون گرا

استراتژی دوم، پیدا شدن توسط مشتری (Inbound Marketing)

بعد از پیدایش اینترنت و استفاده گسترده توسط مردم و با ظهور شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و … روش های بازاریابی متفاوت شدند. روش های بازاریابی جدید بر مبنای پیدا شدن توسط مشتری شکل گرفته اند. مثلا شما با انجام بازاریابی محتوا، سئو، انجام بازاریابی در شبکه های اجتماعی و … در اینترنت توسط مشتریان بالقوه پیدا می شوید. اطلاعاتی از آن ها می گیرید و یا آن ها را به دنباله روی در شبکه های اجتماعی خود دعوت می کنید و ارتباط مستمر با آن ها را شروع می کنید.

این قدر این ارتباط را با آن ها ادامه می دهید که مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنید و این ارتباط همچنان ادامه می یابد تا این مشتریان را به خریدهای بعدی تشویق کنید.

بازاریابی درون گرا

در استراتژی دوم، شما با یکبار هزینه کردن و تولید محتوا، مادامی که این محتوا توسط کاربران یافته شود در بازار رقابت حضور خواهید داشت اما اگر فقط دیدگاه های موقت و صرفا انجام تبلیغات داشته باشید تا زمانی که پول هزینه کنید مخاطب دارید و بعد از آن دیگر مخاطبی نخواهید داشت.

از شما دعوت می کنم در مورد روش بازاریابی اینترنتی درون گرا تحقیق بیشتری کنید و در صورتی که تاکنون از این روش در بازاریابی خود استفاده نکرده اید در کنار انجام بازاریابی برون گرا، این روش بازاریابی را نیز انجام دهید اما سعی کنید که بودجه خود برای انجام بازاریابی را کم کم از بازاریابی برون گرا به انجام بازاریابی درون گرا تخصیص دهید.

به یاد داشته باشید که برندهای بزرگ از هر دو این روش ها در انجام بازاریابی خود استفاده می کنند اما در صورتی که بودجه انجام بازاریابی محدود است سعی کنید که کم کم به سمت انجام بازاریابی درون گرا پیش بروید.

منبع : پرسیما

 
محمد مهدی هاتفی
محمد مهدی هاتفی
در صورتی که این مطلب توانسته است به شما کمک کند می توانید آن را با کلیک بر روی آیکن های موجود در پائین هر مطلب در شبکه های اجتماعی و پیام رسان مانند تلگرام به اشتراک بگذارید و برای دریافت مطالب بعدی در خبرنامه وبلاگ عضو شوید. صرفا حضور در همایش ، کنفرانس و سمینار برای آموزش بازاریابی اینترنتی کافی نیست ، بنابراین سعی می کنم مطالبی که در این وبلاگ می نویسم را بر روی وب سایت پرسیما و وب سایت های دیگر مورد آزمایش قرار داده و نحوه اجرا و تجربیات خود در این زمینه را با شما به اشتراک بگذارم.

پاسخ دهید