در خبرنامه سایت عضو شوید

ارتباط حضور در نمایشگاه با بازاریابی اینترنتی

اندازه گیری موفقیت در رسانه های اجتماعی
سنجش موفقیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی
۳ بهمن ۱۳۹۱
بازاریابی دهان به دهان و ارتباط آن با بازاریابی اینترنتی
۳۰ بهمن ۱۳۹۱
نمایش همه

ارتباط حضور در نمایشگاه با بازاریابی اینترنتی

نمایشگاه کامپیوتر مشهد امسال از تاریخ ۹ تا ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ برگزار شد و سایت ۷۰۱۰ نیز در آن حضور یافت که من اولین بار به عنوان یک فرد غرفه دار در این رویداد شرکت کردم. در این مقاله تجربیات خودم به عنوان یک بازاریاب اینترنتی در مورد شرکت در نمایشگاه کامپیوتر مشهد را ارائه می دهم.

عکس محمد مهدی هاتفی در نمایشگاه کامپیوتر مشهد

امسال نمایشگاه مشهد به طور کاملا محسوسی تحت تاثیر مشکلات اقتصادی انجام شد به طوری که نیمی از سالن فردوسی که بزرگ ترین سالن نمایشگاه مشهد است خالی بود حال آن که در نمایشگاه انبوه سازان هیچ فضای خالی در نمایشگاه به چشم نمی خورد و این نشان دهنده این است که مردم به ساخت و ساز علاقه خاصی دارند و همیشه کسب و کاری پر سود بوده است. مثل نمایشگاه سال های قبل ، غرفه داران بیشتر برای فروش محصولات یا خدمات خود به نمایشگاه آمده بودند و در چند روز نمایشگاه سود خوبی هم بردند. البته امسال اوضاع تا حدی فرق می کرد و با کم و زیاد شدن قیمت دلار قیمت محصولات الکترونیکی مانند دوربین های دیجیتال و لپ تاپ ها متغیر بود. در این بین گروه فناوری اطلاعات هفتاد ده هم در این نمایشگاه شرکت کرد که من نیز به عنوان یکی از غرفه داران ، وب سایت را به بازدید کنندگان معرفی می کردم.

به عنوان اولین تجربه شرکت در نمایشگاه به عنوان غرفه دار واقعا به ارزش بازاریابی اینترنتی درون گرا پی بردم. در این روش بازاریابی که از دی ماه ۹۰ سعی کرده ام آن را به دیگران معرفی کنم هیچ هزینه ای بابت یافتن مشتری پرداخت نمی شود و کسب و کار در فضای اینترنت یافته می شود.

هزینه چاپ کاتالوگ ، هدایای تبلیغاتی ، غرفه سازی و … زیاد است و کسب و کارهای کوچک نمی توانند آن ها را تقبل کنند. به گفته سایت نمایشگاه بین المللی مشهد ، در سال ۹۰ از نمایشگاه کامپیوتر ۴۸۰۰۰ نفر بازدید کردند که شاید امسال این عدد بیشتر هم باشد اما تعداد زیادی از بازدید کنندگان برای جمع آوری هدایای تبلیغاتی به نمایشگاه ها می آیند. اگر کسب و کاری از لحاظ مالی توانایی شرکت در نمایشگاه ها و یا تبلیغات چاپی و محیطی را ندارد بهترین روش استفاده از بازاریابی اینترنتی درون گرا است.

البته واقعا باید صادقانه گفت که بعضی از بازدید کنندگان نمایشگاه ها هم برای آشنایی با سیستم های جدید الکترونیکی ، سایت های اینترنتی و … به نمایشگاه می آیند که مکان مناسبی برای آشنایی با آن ها ، معرفی محصولات و خدمات و جمع آوری اطلاعات آن ها است.

قبل از شرکت در نمایشگاه چندین مطلب در مورد نمونه های خارجی مطالعه کردم که شرکت های خارجی در هنگام نمایشگاه چگونه بازاریابی اینترنتی را در کار خود دخیل می کنند. مثلا نمونه ای از آن ایجاد رویدادی در فیس بوک و تغییر عکس کاور فیس بوک بود که این کار را برای هفتاد ده انجام دادم و مورد دیگر تعریف تگ # (Hash tag) در تویتر و یا استفاده از کد QR بود که در ایران فعلا کاربرد زیادی ندارند. اما یک کار هفتاد ده جالب بود و آن ارسال پیامکی گروهی به تمام کاربران سایت و دعوت از آن ها به بازدید از غرفه ۷۰۱۰ در نمایشگاه کامپیوتر بود که نمونه ای از استفاده صحیح از پیامک در فرایند بازاریابی بود. بنری در وب سایت نیز از یک ماه پیش از شروع نمایشگاه قرار گرفته بود که زمان شروع نمایشگاه را اطلاع رسانی می کرد که این مورد نیز یکی از اقداماتی بود که انجام شد.

در روزهای برگزاری نمایشگاه با بسیاری از کاربران سایت هم بحث و تبادل نظر داشتیم و سعی می کردیم در مورد عملکرد وب سایت از آن ها سوالاتی بپرسیم که آیا از استفاده از سایت راضی بوده اند یا خیر و دلایل آن ها در مورد این ادعا چیست.

آن دسته از کسب و کارهایی که حضور اینترنتی ضعیف تری دارند به نظر من باید سعی کنند تا با ارائه فرم هایی به بازدید کنندگان و جمع آوری اطلاعات آن ها و با کسب اجازه از آن ها بازاریابی ایمیلی و اس ام اسی انجام دهند. به عنوان مثال در صورتی که ۵۰۰ شماره موبایل از افراد متخصص جمع آوری گردد و با کسب اجازه از آن ها برای ارسال اس ام اس در بازه های زمانی خاص مانند ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه به آن ها اس ام اس ارسال شود می توان ارتباطی میان حضور در نمایشگاه ها و بازاریابی اس ام اسی ایجاد کرد.

در مجموع تجربه خوبی بود و مواردی که به ذهنم رسید را در این مطلب نوشتم. امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد.

منبع : مقالات بازاریابی اینترنتی

 
محمد مهدی هاتفی
محمد مهدی هاتفی
لطفا از مطالب با ذکر منبع : پرسیما استفاده نمایید. در صورتی که این مطلب توانسته است به شما کمک کند می توانید آن را با کلیک بر روی آیکن های موجود در پائین هر مطلب در شبکه های اجتماعی و پیام رسان مانند تلگرام به اشتراک بگذارید و برای دریافت مطالب بعدی در خبرنامه وبلاگ عضو شوید. صرفا حضور در همایش ، کنفرانس و سمینار برای آموزش بازاریابی اینترنتی کافی نیست ، بنابراین سعی می کنم مطالبی که در این وبلاگ می نویسم را بر روی وب سایت پرسیما و وب سایت های دیگر مورد آزمایش قرار داده و نحوه اجرا و تجربیات خود در این زمینه را با شما به اشتراک بگذارم.

8 دیدگاه ها

  1. محمددوست گفت:

    کاش روزی برسه که اغلب مراجعین به چنین نمایشگاه هایی هدفشون آشنایی با تکنولوژی های جدید باشه ، نه گرفتن اشانتیون و هدایای تبلیغاتی یا صرفا گذراندن وقت !

  2. راز گفت:

    اگر خداوند آرزویی را در دل تو انداخت بدان که توانایی رسیدن به آن را در تو دیده است در راهی که می روی ثابت قدم باش تو برخورد با شما چیزی که جلب توجه می کنه مصمم بودن شماست

پاسخ دهید